teff ziarno

Teff, inaczej miłka abisyńska lub trawa abisyńska, to roślina zaliczana do zbóż. Od setek tysięcy lat stanowi jedno z głównych źródeł pożywienia wśród ludów afrykańskich, zwłaszcza Etiopczyków.

Teff – bezglutenowe źródło minerałów

Ziarna teffu wielkością przypominają ziarenka maku. Przyjmują barwę od białej, jasno żółtej, przez czerwoną, aż po czarną. W czasie gotowania nie wydzielają charakterystycznej woni. W zależności od koloru ziarna, wykazują nieco odmienny smak. Ziarna białe i jasno żółte mają dominujący, kasztanowy smak, czerwone i czarne zaś są nieco łagodniejsze, orzechowe.

Teff uznawany jest za superfood, ponieważ jest zbożem bezglutenowym. Stanowi alternatywę dla innych zbóż i jest ceniony wśród osób cierpiących na celiakię, alergię i nietolerancję glutenu.

Teff ceni się również ze względu na wysoką zawartość składników mineralnych i witamin. Zawiera sporą dawkę kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego rozwoju cewy nerwowej u płodu. Więcej tego składnika znajdziemy, np.  chlebie na zakwasie wyprodukowanym na bazie mąki teffu, niż w samym ziarnie, a to za sprawą fermentacji mlekowej, podczas której zwiększa się zawartość kwasu foliowego i witamin z grupy B w pieczywie.jak sie robi injerę - teffu - bezglutenowy superfood

Wysoka zawartość żelaza w ziarnach teffu chroni przed rozwojem niedokrwistości, wapnia przed osteoporozą i zaburzeniami funkcjonowania układu krążenia, a magnezu zapewnia właściwą kurczliwość mięśni.

Miłka abisyńska, w porównaniu z tradycyjnymi zbożami, wykazuje relatywnie wysoką zawartość takich aminokwasów egzogennych, jak lizyna i metionina, które uczestniczą w produkcji hormonów i przeciwciał oraz regeneracji organizmu, a także redukcji tłuszczu i produkcji kolagenu.

Teff to także źródło błonnika pokarmowego, który sprzyja utrzymaniu właściwej masy ciała, dając uczucie sytości. Chroni również jelita przed rozwojem komórek nowotworowych – jest swego rodzaju miotełką, która usuwa z nich to, co dla organizmu zbędne.

Cena i zastosowanie teffu

Miłkę abisyńską można kupić nieprzetworzoną, w postaci ziarenek lub zmieloną w formie mąki i płatków. Mąka idealnie nadaje się do wypieku pieczywa i ciast, a płatki jako dodatek do jogurtów, koktajli lub jako zagęstnik, np. do zupy. Na bazie fermentowanego teffu produkuje się napoje alkoholowe, m.in. piwo.

Cena kilograma ziaren teffu to koszt ok. 18 – 20 zł. 400 g paczkę płatków można kupić już od 10 zł, natomiast opakowanie mąki (400 g) za 10 – 15 zł.

Teff poleca się nie tylko ze względu na swą bezglutenowość, ale również dlatego, że gotuje się znacznie szybciej (10 – 20 min.) niż ryż brązowy (40 – 60 min.) czy sorgo (30 – 40 min.).

Najbardziej powszechnym produktem wytwarzanym przez lokalnych mieszkańców Etiopii, jest injera naleśniko – chlebek z teffu. Przepis zawiera tylko kilka składników, bez zbędnych konserwantów i polepszaczy 🙂

Przepis na injerę:

Składniki:
– 700 g teffu
– 1500 ml ciepłej wody
– 2 łyżki całych ziaren teffu
– 2 łyżki drożdży piekarskich
– szczypta soli

Drożdże rozpuścić w wodzie. Mąkę, ziarna teffu i sól wymieszać, następnie połączyć wszystkie składniki. Mieszać do uzyskania gładkiego ciasta. Naczynie z ciastem przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na 2 – 3 godziny w ciepłym miejscu. Po tym czasie odlać płyn, który wydzielił się z ciasta, ponownie wymieszać i odstawić na kolejne 30 minut. Na rozgrzanej patelni, bez dodatku tłuszczu, smażyć placki. Co ważne, smażyć je tylko z jednej strony, bez przewracania ciasta. Studzić na lnianych ściereczkach.

injera - chlebek z teffu - bezglutenowy