Określenie superfoods bez wątpienia na stałe zagościło w słowniku każdego dietetyka i osób interesujących się zdrowym odżywianiem. Co oznacza? Oznacza żywność o określonym zdrowotnym zastosowaniu.

 

Szukając produktów, które w szczególny sposób wpływają i poprawiają nasz stan zdrowia, skupiliśmy się na tych zagranicznych – nasiona chia, spirulina czy amarantus.
W całym tym dietetycznym szale zapomnieliśmy o rodzimych, polskich, do tego tańszych odpowiednikach, o równie prozdrowotnych właściwościach. Dlatego porównam kilka z nich. Na pierwszy ogień – żurawina vs jagody goji.

 

  ŻURAWINA OWOCE GOJI
Właściwości bakteriobójcze
i antyoksydacyjne

+

+
Obniża poziom glikemii

+

+
Poprawia profil lipidowy

+

+
Źródło wapnia, żelaza, cynku, fosforu i magnezu

+

+
Kcal w 100 g suszonego owocu 332 kcal 370 kcal
Błonnik w 100 g suszonego owocu 5,7 g 10 g
Zastosowanie dżemy, kisiele, nalewki, syropy, galaretki, dodatek do owsianek i jogurtów dodatek do owsianek, jogurtów i koktajli, soki, musy owocowe 
Cena za kg suszonego owocu 20 – 25 zł 45 – 50 zł
 
Jak widać, jeśli chodzi o właściwości prozdrowotne, zdecydowanie więcej łączy niż dzieli oba produkty. Nasuwa się zatem tylko jedno pytanie, po co przepłacać? 🙂 Ale niech każdy zdecyduje sam.